Ansprechpartner(innen):
Vorsitz: Herr Kodura
- kodura(at)lgbk.de
Stellvertretung: Herr Schiwy
- schiwy(at)lgbk.de
1. Fremdsprache: ENGLISCH
Gründe
- Englisch ist die führende Weltsprache
- Darüber hinaus ist Englisch die am weitesten verbreitete Zweitsprache
- Außerdem ist Englisch die führende Sprache in Wissenschaft, Technik und Kultur
Inhalte
- Die Schülerinnen und Schüler erwerben eine umfassende kommunikative Kompetenz und lernen die Sprache in authentischen Situationen anzuwenden
- Kennenlernen der anglo-amerikanischen Kulturen und Erprobung von Strategien interkultureller Kommunikation
- Umgang mit authentischen Texten und Medien
Methoden
- Die Schülerinnen und Schüler erlernen die Sprache in unterschiedlichen Sozialformen, z.B. in Einzelarbeit, Partnerarbeit und Gruppenarbeit
- Die Unterrichtsinhalte sind so angelegt, dass ein kontinuierlicher und umfassender Wissenszuwachs ermöglicht wird
- Die Schülerinnen und Schüler eignen sich die geforderten fachlichen und fachübergreifenden Methoden und die notwendigen Arbeitstechniken an
Abschlüsse und Wahlmöglichkeiten
- Das Fach Englisch wird ab der Jahrgangsstufe 5 belegt und kann dann bis zum Abitur fortgeführt werden
Zusätzliche Angebote
- Bilingual angelegte Cricket-AG
- Hilfe, Unterstützung und Vermittlung zu externen Prüfungsangeboten
- Information und Beratung bei der Planung von Auslandsaufenthalten
Englisch in der SI
Englisch wird als erste Fremdsprache ab der Klasse 5 angeboten.
Lehrwerk: G21 A1-A4, Cornelsen
Anzahl der Stunden und Klassenarbeiten:
Anzahl der Stunden Anzahl der Klassenarbeiten
9. Klasse
8. Klasse 5 (3:2)
7. Klasse 6 (drei pro Halbjahr)
6. Klasse 6 (drei pro Halbjahr)
5. Klasse 6 (drei pro Halbjahr)
Exkursionen:
Wettbewerbe:
Förderunterricht:
Englisch in der SII
Am Gymnasium
Englisch kann am Gymnasium als Grundkurs oder als Leistungskurs (Schwerpunkt ist Lernprofil 2) bis zum Abitur gewählt werden. Es kann somit auch Abiturfach sein.
Am Berufskolleg
Englisch muss am Berufkolleg in allen drei Bildungsgängen (Freizeitsportleiter, Mathematik-Informatik, Biologisch-technische(r) Assistent(in)) als Grundkurs bis zum Abitur fortgeführt werden. Es kann als drittes Abiturfach gewählt werden.
Exkursionen/Aktivitäten:
Zum Profil II in der Oberstufe gehört neben Englisch als Leistungskurs auch Kunst als Begleitfach. Durch die Kombination kreativer und angelistischer Fähigkeiten entstehen manchmal sehr sehenswerte Arbeiten. Einige davon möchten wir hier vorstellen. Die Aufgabe im Englisch LK Q1 von Frau Abdinghoff war es, ein book cover zu George Orwells „1984“ zu gestalten. Eine weitere Aufgabe war ein „creative writing“ zu Orwells 1984 – ein Gedicht aus der Perspektive von Winston Smith. Eine Leseprobe:
creative writing I:
von Georgios Adamos
Who am I?
Someone who is afraid to let go
They decide
If they ever gonna let us know
What do I want?
Something lika a rebell
It’s in my hands
I want it so I’m gonna get it
Nothing can stop me
Until they catch me
I’m a hero and nothing can change that
creative writing II: If you could change places with one of the characters, who would it be?
Von Ardita Asllani
If I could change places with one of the characters, it would be Julia.
Julia is a confident woman who likes to satisfy her lust without being afraid of the consequences.
This awareness and self consciousness is the reason why I would like to change places with her, since I am the whole opposite and I would never dare to act the way she actually does.
Moreover, it is known that Julia is a woman with a lot of experience and accordingly she knows exactly how to act in certain situations to pur her plans into practice.
This fact gets illustrated very well on page 130, where Julia knows how to behave when she wants to meet with Winston.
Furthermore, I guess her life is adventurous since she breaks the rules suh as falling in love and making love with Winston.
I personally cannot identify with her character because I am that kind of person who tries to prevent any kind of problems and who follows the rules without overthinking that much since I know I will get punished if I get caught.
To sum everything up I would like to change places with Julia so that I can get to know how living a rebellious life feels/ is like.
Create a newspaper critique/review. Show what is good and not so good by including facts.
Reading 1984 – worth it?
The book „1984“, written by George Orwell and published in year 1949, is a dystopian imagination of the world, where citizens are under constant supervision of the leading government. The supervision includes telescreens and a Thought Police, which make a private life impossible.
That is the reason why Winston, the protagonist arranges several meetings with a woman names Julia where they have sexual interaction, which is forbidden in Oceania.
Together with the help of Julia and the support of a friend named O’Brien he tries to make a change by wanting to be part of the „Brotherhood“, which is the resistance group.
Winston’s dream of living free does not come true when he and Julia get caught (naked) being together.
He then gets into a building where he has to be because of his opinion towards the Party, which must not be negative.
Winston gets tortured in horrible and terrifying ways, which lead to a total brainwash, so that his opinion changes.
That was the main plot of the book, which is weird since it all is distributed in more than 350 pages.
Orwell likes to be detailed, which makes the reading difficult since he mentions many little things just like all the characters that appear. You even get to know about Winson’s neighbour’s son.
The book is sexually oriented and can sometmes get disgusting when you read about Winston who has dreams about Julia being naked.
If you search for a dystopian book including many details and partially psycho imagination, the book can get recommended but if you are not a huge fan of having to read a lot of not that necessary aspects to come to the real point than you should not contemplate buying and reading the book.
Weitere Aufgaben und Ergebnisse hier: englisch